Full of tracks, the landscape is the medium of a latent memory. In the individual experience, it is its frame: we know the place, without knowing the past necessarily. This text explores the functioning of the landscaped hermeneutics in the poetry of ruins, but also sketchs the cultural story of a «landscape perception» during the 1960s in Central Europe, on the Czech example (two Vladimír Holan poems, finding its reflection in the contemporary paintpainting, in particular the work of Adriena Simotová).
Key words: tracks, latent memory, hermeneutics, poetry of ruins, 1960s, Central Europe, czech culture, Vladimír Holan, Adriena Šimotová.
ŒUVRES CITÉES
Chateaubriand, Mémoires d’outre-tombe, 1997 [1849-1850], éd. Jean-Paul Clément, Paris, Gallimard, coll. « Quarto », livre XV, chapitre 4, t. I.
Galmiche, Xavier, 2009, Vladimír Holan, le bibliothécaire de Dieu (Prague 1905-1980), Paris, Institut d’Etudes slaves.
Galmiche, Xavier, 2014, « “Le commerce quotidien du néant” (Josef Jedlička). Le camusisme dans l’éclectisme philosophique des années 60 tchèques et la question du paysage », in Judit Maár, Krisztina Horváth (dir.) Cahiers de la Nouvelle Europe n°19 : Camus, de l’autre côté du « Mur ». Réceptions de l’oeuvre camusienne en Europe médiane, p. 47-55.
Holan, Vladimír, 1967, « Bdí a ví », Na sotnách : verše z let 1961-1965, Prague, Československý spisovatel. Tr. fr. À l’article, traduit par Xavier Galmiche, Les Cabannes, fissile, 2014.
Holan, Vladimir, 2001, « Čechy L.P. 1969 », Předposlední in Propast propasti, Praha-Litomyšl : Paseka, 2001.