ABOUT SON OF SAUL / Saletti’s short lexicon of Son of Saul provides important clarifications with regard to the link between what the film refers to, and what or who the real facts, places and fellows were. It allows us to understand how László Nemes recomposes and mixes the historical elements to give us, in a 103 minutes movie, a coherent vision of both the extermination camp of Birkenau, and the Sonderkommandos’ living conditions. Saletti tracked down which of the characters refer to authentic people; obviously, except Saul Ausländer who is entirely fictional. He also relates the real story of a young woman who survived the gas chamber. Actually, we could consider this short lexicon an excellent pedagogical medium for Holocaust education.
Key words: historical versus fictional references, places, characters, Holocaust lexicon, Holocaust education.
BIBLIOGRAPHIE
Bensoussan, Georges, Mesnard, Philippe et Saletti, Carlo (dir.), Des voix sous la cendre. Manuscrits des Sonderkommandos d’Auschwitz- Birkenau, Paris, Calmann-Lévy, 2005.
Chéroux, Clément, Mémoire des camps. Photographies des camps de concentration et extermination nazis (1933-1999), Paris, Marval, 2001.
Czech, Danuta, Kalendarium (Kalendarz wydarzen w KL Auschwitz, Oswiecim, Wydawnictwo Panstwowego Muzeum w Oswiecimiu- Brzezince, 1992), traduit en allemand : Kalendarium der Ereignisse im Konzentrationslager Auschwitz-Birkenau 1939-1945, Hamburg, Rowohlt, 1989 ; en italien : Kalendarium. Gli avvenimenti del campo di concentramento di Auschwitz-Birkenau 1939-1945, Milano, Mimeses, 2004.
Dwork, Debórah et Jan van Pelt, Robert, Auschwitz, New York/London, W.W. Norton & Company, 2008.
Forges, Jean-François et Biscarat, Pierre-Jérôme, Guide historique d’Auschwitz, Paris, Autrement, 2011.
Forges, Jean-François, « Les lieux du travail du Sonderkommando juif d’Auschwitz », in Philippe Mesnard (dir.), Sonderkommando et Arbeitsjuden. Les travailleurs forcés de la mort, Paris, Kimé, 2015.
L’Album d’Auschwitz, Paris, Al Dante et Fondation pour la Mémoire de la Shoah, 2005.
Langbein, Hermann, Hommes et femmes à Auschwitz, Paris, Fayard, 1975.
Levi, Primo, Les Naufragés et les rescapés. Quarante ans après Auschwitz (1986), Paris, Gallimard, 1989.
Lustig, Oliver, Dizonario del Lager (1984), Firenze, La Nuova Italia, 1996.
Mark, Ber, Des voix dans la nuit. La résistance juive à Auschwitz, Paris, Plon, 1982.
Nelson, Tim Blake, The Grey Zone: Director’s Notes and Screenplay, New York, Newmarket Press, 2007.
Nyiszli, Miklós, Médecin à Auschwitz. Souvenirs d’un médecin déporté, Paris, Julliard, 1961.
Pressac, Jean-Claude, Auschwitz: Technique and Operation of the Gas Chambers, New York, Beate Klarsfeld Foundation, 1989.
Saletti, Carlo et Sessi, Frediano, Visitare Auschwitz. Guida all’ex campo di concentramento e al sito memoriale, Venezia, Marsilio, 2011.
SITOGRAPHIE
Blottière, Mathilde, « Le Fils de Saul : “on a voulu aller contre la mythification de la Shoah” », http://www.telerama.fr/festival-decannes/2015/laszlo-nemes-et-clara-royer-le-fils-de-saul-shoah,126690.php (consulté le 25 septembre 2016).
de Baecque, Antoine, « Entretien avec Laszlo Nemes », https://cameonancy.fr/129-entretien-avec-le-realisateur/5386-le-fils-de-saulentretien-avec-nemes (consulté le 25 septembre 2016).
Miranda, Carolina A., « How architect Laszlo Rajk’s designs gave “Son of Saul” its su.ocating authenticity » http://www.latimes.com/entertainment/arts/miranda/la-et-cam-son-of-saul-architect-laszlorajk-20160129-column.html (consulté le 25 septembre 2016).
Reitzer, Juliette « “Le Fils de Saul” : Notre entretien avec Laszlo Nemes », http://www.troiscouleurs.fr/2015/11/le-fils-de-saul-notre-entretienavec-laszlo-nemes/ (consulté le 25 septembre 2016).
Renz, Werner, « Der Aufstand des Sonderkommandos in Auschwitz-Birkenau », 1994, on-line : http://www.fritz-bauer-institut.de/fileadmin/user_upload/uploadsFBI/pdfDateien/dossier-01_renz.pdf(consultéle 25 septembre 2016).